آموزشگاه موسیقی همنوا

آموزشگاه موسیقی در نارمک در شرق تهران

آموزشگاه موسیقی همنوا

آموزشگاه موسیقی در نارمک در شرق تهران

آموزش سازهای زهی و بادی -آموزش ساز های ستنی و جهانی- آموزش آواز سنتی- آموزش آواز پاپ

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

موضوع مهمی هک اغلب هنر مندان و اساتید موسیقی کاملا به ان واقف میباشند نقش احساس در یک نوازنده و یا اهنگساز هنگام ابداع یک اثر هنری می باشد که نمی توان این مهم را انکار نومد و تاثیرات ان را در خلق یک ملودی نادیده گرفت.

موسیقی ایرانی و به طور کل موسیقی مشرق زمین تا حدود زیادی مبتنی بر این ویژگی میباشد که همواره نقش بسیار مهمی را ایفا مینماید و تاثیرات مثبت و یا گاه منفی خود را همیشه بر جای می گذارد.یعنی اینکه هنرمند در یک لحظه با توجه به شرایط زمانی و مکانی و حس خود در ایجاد یک ملودی تصمیم می گیرد که در نتیجه اثر ابداع شده تا حدود زیادی از احساسات درونی خالق اثر حکایت می نماید که از این لحاظ میتوان به تفکرات سازی و ….. ان هنرمند نیز اشنا شد.

این اصل مهم در موسیقی ایرانی نسبت به کشور های دیگر از نمود بیشتری بر خوردار می باشد به طوری که بداهه نوازی را اغلب موسیقیدانان ما به طرز بالایی درک میکنند و به عنوان مثال اثاری که از قدیمیان و بزرگان ما به جای مانده “بیشتر انها به صورت بداهه بوده و با توجه به شرایط زمانی و مکانی خاص خود به وجود امده اند.

به همین علت اکثر اثاری که از مدت زمان قبل تا به حال به جا مانده و هنوز هم ماندگاری خود را حفظ نموده اند از این ویژگی مهم بهره مند بوده و احساس و حس خالق ان کاملا از ان اشکار میباشد.

اما در این میان به یک نکته مهم باید اشاره داشت که این اصل مهم “در موسیقی ما دارای نواقصی نیز می باشد که نمیتوان از انها به سادگی عبور نمود و ان این است که حالتها و طرز اجرای دقیق انها را نمی توان به طور دقیق . عینا به خط نت منتقل نمود .یعنی اگر بتوان تا حدودی بعضی از قسمتها را به طور دقیق ویا اندکی دقیق هم نوشت این نوشته ها نمی تواند بیانگر تمامی ظرائف و حالتهای ان ملودی باشد.

علت این امر نیز همان طور که در بالا توضیح داده شد می تواند این باشد که که خلق ملودی در موسیقی ایرانی را باید از طریق شنیدن ان درک نمود تا بشود به تمامی تکنیکها و….ان دست پیدا نمود .در غیر این صورت هر هنرمندی با توجه به توان هنری و احساس درونی خود میتواند به اندیشه های مد نظر خود دست یابد زیرا خط نت از به تصویر کشیدن تمامی ویژگی های یک ملودی و ….. عاجز میباشد.

لذا با توجه به نظرات اکثر اساتید وهنر مندان این مرز و بوم :خط نت تنها وسیله ای برای رسیدن به اهداف بزرگتر می باشد و نت تنها یک راه کوچک هر چند بسیار مثبت را به یک نوازنده نشان میدهد .پس با توجه به کاستیهایی که در خط نوشتاری وجود دارد ئ در قبل نیز به انها اشاره شد نوازندگان عزیز نباید فقط به کتابها اکتفا نمایند و وقت خود را صرفا برای یاد گرفتن ان نوشتها هدر دهند .بلکه باید از اهنا برای یاداوری استفاده شود و صرفا جنبه تکرار ان را در نظر بگیرند.

اینکه بسیاری در این برهه از زمان بیایند و و بگویند که این و یا ان و …..غلط میباشد و اجرای اصل ان با این چیزی که نوشته شده زیاد و یا اندک و یا …….فرق دارد کمی درست به نظر نمی رسد .اگر مواردی که در بالا به ان اشاره شد را در نظر بگیریم و اندکی منطقی فکر نماییم و به طبع سختیهایی که نویسنده ان اثار متحمل میشود را هم به حساب بیاوریم به راحتی میتوان متوجه این اصل شد که این موضوع در موسیقی ما به عنوان یک کمبود(تکنیکی یا ساختاری یا ……)به حساب می اید و در همه سازها به طور یکسان می باشد.

امیدواریم که هنرمندان و نوازنگان صاحب نظر در رشته موسیقی با توجه به همه این مسایل “با همفکری وهمدلی خود جوی صمیمانه را به وجود اورند تا همگی تلاش خود را برای حل تمامی مشکلات موجود در موسیقی ما را به کار گیرند و به جای ضربه زدن به یکدیگرو ایجاد یک جو ناسالم “زمینه های پیشرفت موسیقی ین مرز و بوم را فراهم اورند تا همه جوانان علاقمند به هنر موسیقی فضای مناسبی برای ادامه روند هنری خود پیش رو داشته باشند.


نحوه نواختن ساز کاخن

تقویت نوازندگی پیانو

آموزش پیانو

آموزش کوک کردن گیتار


مدت زمان یادگیری آواز

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

می توانید از موسیقی درمانی برای کمک به سلامت جسمی و روحی خود استفاده کنید. موسیقی به انسان ها کمک می کند وجود خود را ابراز کنند، خاطرات جدید به دست آورند، و جسم و ذهن خود را با نواخت، نظم، و پیش بینى پذیرى آن آرام سازند. موسیقی درمانی گاهی با حرکت درمانی ها، مانند رقص، ترکیب می شود.
موسیقی درمانی:
ممکن است فراموشکاری (زوال عقلی) را بهبود بخشد با:

     تقویت ارتباط شما با دیگران.
     کمک به مغز در تولید ماده ی آرام بخش (ملاتونین).
     تقویت طرز سخن گفتنتان.
    تقویت حافظه ی بلند مدت و حافظه ی میان مدت.
    ممکن است به نوزادان نارس (زود به دنیا آمده) کمک کند تا روش های لازم اما دردناک را سپری کنند. گریه اغلب تحت تأثیر موسیقی قرار می گیرد.
     برای کاهش درد درمان سرطان به کار می رود.

آیا موسیقی درمانی بی خطر است؟
موسیقی درمانی بی خطر در نظر گرفته می شود.
در صورتی که از درمان جایگزینی استفاده می کنید یا اگر به ترکیب درمانی جایگزین با درمان پزشکی قراردادی خود فکر می کنید، همیشه پزشک خود را در جریان بگذارید. ممکن است چشم پوشی از درمان پزشکی قراردادی و فقط متکی شدن به درمان جایگزین خطرناک باشد.



یادگیری پیانو


مراقبت و نگهداری از گیتار

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

هنرآموزان مبتدی پیانو از انواع مختلف تمرین انگشت برای پیانو استفاده می کنند. در اینجا چند مورد از اشتباهات رایج وجود دارد که باید از آنها اجتناب نمود :

بجای تنظیم دست خود روی پیانو ، بیشتر هنرآموزان مچ دست خود را خیلی بالا یا پایین می گیرند . هر دوحالت باعث ایجاد تنش و فشار غیر ضروری می شود که بر روی کاهش سرعت ودقت اثر می گذارد.گاهی اوقات هنرجویان از بازو بجای انگشت برای نواختن استفاده می کنند که باعث تولید صدایی آکسان دار می شود.


راهنمای خرید گیتار


آموزش سنتور


چگونه آواز بخوانیم

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

تار

تار از دیرباز سازی پرطرفدار و کاربردی بوده است.این ساز با نواختن توسط بزرگانی چون جسین علیزاده ،جلیل شهناز،محمدرضا لطفی و … به اوج خود رسیده است. این ساز پرطرفدار سالهاست که هنرجویان بسیاری را به سمت خود کشانده و جوانان بسیاری در حال آموختن تار میباشند.

تار از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مقید است که در ساخت آن از چوب، پوست، استخوان، زه ( روده تابیده چهارپایان) و فلزاستفاده می شودو طول کلی آن حدود ۹۵ سانتی متر است. اگرچه در گذشته های دور، نامی از آن برده نشده است ولی از حدود دویست سال پیش، تار، یکی از سازهای اصلی موسیقی ملی ایران بوده است. نوازنده تار ایرانی در حالت نشسته تار را به صورت افقی روی ران پا قرار می دهد، به طوری که دسته تارطرف چپ و کاسه طنینی طرف راست نوازنده قرار می گیرد. نوازنده سر انگشت های دست چپ را روی دستان هایی که در طول دسته تار بسته شده اند حرکت می دهد و با مضرابی که در دست راست دارد به سیم ها زخمه میزند.

در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود.

 

اجزای تشکیل دهنده تار:

پوست

پوست تار از قسمت نازک پوست چهار پایانی مانند بز و بره انتخاب می شود.

خرک

خرک معمولا از جنس استخوان به کاررفته در روی دسته و شیطانک به طول تقریبی ۵ و ارتفاع ۲ سانتی متر ساخته می شود که با دو پای کوچک خود روی پوست کاسه قرار می گیرد و سیم ها هر یک جداگانه از درون شیارهای کم عمقی که بر سطح خرک ایجاد شده اند عبور می کنند.برای ثابت ماندن خرک بر روی پوست، تکه های کوتاهی از جنس دستان ها از حلقه های کوچکی که روی خرک ( دو حلقه در طرفین و یک حلقه در وسط) ایجاد شده می گذرند و به سیم گیر که در انتهای بدنه ی کاسه قرار دارد وصل می شوند.

کاسه طنینی

کاسه طنینی از چوب یک تکه در دو حجم تو خالی تقریبا گلابی شکل- یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر- تشکیل شده و یک طرف آنها (دهانه) باز است. قسمت بزرگتر را « کاسه » و قسمت کوچکتر را «نقاره» می گویند. برروی دهانه های بازکاسه و نقاره پوست می کشند و خرک بر روی پوست کاسه قرار میگیرد. جنس چوب کاسه ها معمولا از چوب درخت توت تهیه می شود.

سرپنجه

سر پنجه یا جعبه کوک ( جعبه گوشی ها) جعبه کوچک تو خالی ست که در ابتدای طول دسته قرار گرفته و از جنس چوب کاسه هاست و به تعداد سیم های تار، شش گوشی ( درهرطرف سه گوشی) رود آن قرار دارند.

دسته

دسته تارازچوبهای سخت، مانند گردو یا توت، به صورت لوله ای تو پربه طول تقریبی ۵۰ و قطر تقریبی ۴ سانتی متر ساخته می شود که ازطرف جلو ( محل انگشت گذاری) صاف برش خورده و از طرف پشت نیم دایره است و دستان ها با فواصل معین، روی آن بسته می شوند. در طرفین طول دسته ( سطح رویی) دو رشته نوار از جنس استخوان کار می گذارند که هم به زیبایی دسته کمک می کنند و هم مانع فرسایش چوب در اثرتماس زیاد انگشت ها می شوند. دسته تار از یک طرف به نقاره و از طرف دیگربه سر پنجه تار متصل است.

گوشی ها

تار۶ عدد گوشی از جنس چوب، به تعداد سیم های ساز دارد که به صورت میخ درشت سرپهن ساخته می شوند. قسمتی که هنگام کوک کردن، با دست چپ نوازنده به چپ و راست گردانده می شود پهن تراست و بیرون سر پنجه قرار دارد و قسمتی که یک سر سیم به دور آن پیچیده می شود باریک تر است و داخل فضای خالی سرپنجه قرار دارد.

شیطانک

قطعه استخوان باریک و کم ارتفاعی به عرض دسته ی تار و به ارتفاع ۲ میلی متراست که بین دسته و سر پنجه قرار گرفته و دارای شیارهای کم عمقی است که سیم ها هر یک از درون یکی از این شیارها می گذرند و به طرف گوشی می روند.

دستان ها

امروزه به طور معمول ۲۸ دستان بر روی دسته ی تار بسته می شوند که جنس آنها اززه ( روده ی تابیده ی چهارپایان) یا نخ نایلون است. هر دستان را در فواصل مین، چهار یا سه دور، دور دسته تار می بندند و آن را گره می زنند، به طوری که گره ها در شیاری که در سطح بالایی طول دسته ایجاد شده قرار بگیرند. محل دستان بر روی دسته ثابت نیست و در دستگاههای مختلف، بعضی دستان ها تا حدی حرکت داده می شوند.

سیم گیر

قطعه ای است کوچک از چوب یا استخوان که در انتهای بدنه کاسه نصب شده و دارای شیارهایی است که حلقه تابیده شده یا گره یک سر سیم به آن می افتد.

تعداد و جنس سیم ها

تار ایرانی دارای ۶ سیم از جنس فلز با قطرهای مختلف است که به طورمعمول سیم های اول و دوم (فلزی سفید رنگ) به قطر۲۰% تا۱۸%، و سیم های سوم و چهارم (زرد ازجنس برنج) به قطر۲۲% تا ۱۸%، دو به دو با یکدیگر هم صدا کوک می شوند. سیم پنجم و اخوان (فلزی سفید رنگ) با قطر کمترهمصدای سیم های اول و دوم، و سیم ششم سیم بم (فلزی زردرنگ) با قطر۳۸% یک اکتاو بم تر از سیم های اول و دوم کوک می شوند.

وسعت

وسعت معمول صدای تار نزدیک به سه اکتاو است.

 

خلاصه شکل ظاهری:

قسمت کاسه (شکم) به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود که قسمت کوچک را نقاره می‌گویند. روی کاسه و نقارهٔ تار پوست کشیده می‌شود. خرک تار بر پوست کاسه تکیه کرده است. قسمت نقاره در انتهای بالایی به دسته (گردن) متصل شده است. دستهٔ تار بلند و حدود ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر است و بر کناره‌های سطح جلویی آن دو روکش استخوانی چسبانده شده است که این استخوان معمولاً از استخوان شتر تهیه می‌شود. دور دسته، پرده‌هایی عمود بر طول آن با فواصل معین بسته شده است. تعداد پرده‌ها امروزه ۲۸ است. سازهای قدیمی با تعداد ۲۵ پرده ساخته می‌شده است. جعبه گوشی (سر) در انتهای بالایی دسته قرار گرفته و از هر طرف سه گوشی بر سطوح جانبی جعبه کار گذاشته شده است. تعداد سیم‌های تار شش است که از انتهای تحتانی کاسه شروع شده، از روی خرک عبور می‌کند و در تمام طول دسته کشیده شده، تا بالاخره به جعبه گوشی‌ها داخل و در آنجا به دور گوشی‌ها کشیده می‌شوند. سیم‌های شش‌گانه عبارتند از دو سیم سفید (پائین) که همصدا کوک می‌شوند، دو سیم زرد (همصدا)، یک سیم سفید نازک (بنام زیر) و بالاخره یک سیم زرد (بم)، که دوتای آخری غالباً به فاصله اکتاو کوک می‌شوند

 

کوک سیم ها

کوک دست باز سیم های شش گانه به صورت چهارم چایین رونده و اکتاو است. کوک سیم ها بنابرنیاز نوازنده می تواند تغییر کند. معمولا در اجرای مقام های دوازده گانه ی موسیقی ملی سیم های پنجم و ششم کوک متغیری دارند.

فاصله سیم‌های هم صوت سفید، نسبت به سیم‌های زرد غالباً «چهارم» و سیم‌های سفید نسبت به سیم بم معمولاً فاصله اکتاو یا هشتم را تشکیل می‌دهند (به این ترتیب اگر سیم‌های همصدای سفید را «دو» کوک کنیم، سیم‌های زرد باید غالباً «سل» و سیم بم «دو» یا «ر» کوک شوند). کوک تار در دستگاه‌ها و آوازهای مختلف تغییر می‌کند.

کلید نت نویسی

نت نویسی تا با کلید سل خط دوم حامل است.

مضراب

مضراب قطعه ای است فلزی معمولا از جنس برنج، به طول تقریبی۳تا۴ سانتی مترو نیمی از طول آن که در دست نوازنده جای می گیرد با موم پوشیده شده است.

 

ویژگی های دیگر تار

کوک سیم ها و محل دستانها را در اجرای دستگاه ها و آوازهای موسیقی ملی می توان تغییر داد و لی معمولا فواصل چهارم یا پنجم پایین رونده بین سیم های اصلی حفظ می شوند. گفته اند سیم پنجم تار را غلام حسین درویش ( استاد تار دوره قاجار) اضافه کرده است که به آن « سیم واخوان » می گویند. خراش (آرپژ) و اکوردهای دو یا سه صدایی در تار قابل اجرا هستند و اجرای نت ها برروی سیم بم با انگشت شست دست راست نیز ممکن است. تمام حالت های کیفی موسیقی ایرانی، اعم از دوبل نت، تکیه، ریز، تریل، گلیساندوهای عرضی و طولی و غیره بر روی این ساز قابل اجرا هستند. استاد علی نقی وزیری به منظور وسعت بیشتر، دسته تار را تا روی نقاره ادامه دادند و به این ترتیب شش دستان (فاصله یک چهارم دست) بروسعت آن افزودند. ایشان در نمودار کتابهایشان تا قبل از نقاره با استفاده ازفواصل ربع پرده ۲۹ دستان ارائه داده اند.« پنجه کاری » نوعی نوازندگی در سطح استادان است، به این ترتیب که بدون زخمه زدن با دست چپ بر سیم ها، انگشت دست راست برسیمی ثابت می ماند و انگشت بعدی سیم را به صورت کندن به صدا درمی آورد و به همین ترتیب نغمه هایی ایجاد می شوند. « گرفته » یا در اصطلاح « پیتزیکاتو» به نوعی نوازندگی می گویند که بلافاصله بعد ازآخرین صدا، طنین آن با انگشت یا انگشت های بعدی همان دست گرفته می شود. « پوش » نیز اصطلاحی است که برای نوازندگی بر روی نقاره به منظور ایجاد صدای نرم تر و پخته تر به کار می رود. گاهی نیز ضخمه ای با مضراب زده می شود و در طنین آن انگشت های دست چپ نغمه ای کوتاه می نوازند. صدا دهی تار را با تغییراتی که در اندازه و تراش کاسه و نقاره و دسته و پوست ایجاد می کنند می توان تغییر داد و تارهایی با وسعت و رنگ صدای دیگر ساخت که تار آلتوو تار باس معمول ترین آنهاست. نمونه هایی از این تارها ساخته شده اند که تجربی و سلیقه ای بوده اند و عمومیت نیافته اند.

 

علایم معمول در تار

در نوازندگی تار نیزمانند دیگر سازها از علایمی قراردادی برای انگشت گذاری و ایجاد حالت های خاص استفاده می شود که معمول ترین آنها عبارت اند از:

  • O = علامت دست باز سیم (صوت مطلق)
  • ˄ = علامت مضراب راست، یعنی زخمه از بالا به طرف پایین نواخته می شود.
  • ˅ =علامت مضراب چپ، یعنی زخمه از پایین به طرف بالا نواخته می شود.
  • T =علامت اجرای کشش زمان نت با مضراب ریز
  • + =علامت اجرا با انگشت شست دست چپ بر روی سیم بم
  • در نوازندگی تار، کشش زمان کامل نت ها را با مضراب ریز نگه می دارند. نواختن مضراب راست و چپ به صورت پیاپی، مسلسل، مساوی و نسبتا سریع را اصطلاحا « ریز» می گویند.

در انگشت گذاری روی سیم های اول و دوم، شماره یک برای انگشت سبابه ی دست چپ و شماره های ۲و۳و۴ به ترتیب برای استفاده از انگشت های بعدی در نظر گرفته شده اند. این اعداد را بالای نت می گذارند. برای انگشت گذاری روی سیم های دوم و سوم زیر اعداد، و سیم بم بالای اعداد، نیم دایره کوچکی رسم می کنند که استفاده از سیم های نامبرده و انگشت گذاری آنها را یادآور می شود. اصطلاحات بالا دسته (نزدیک به سرپنجه)، وسط دسته و پایین دسته (نزدیک به نقاره) در تار نوازی معمول هستند. تمام علایم مربوط به حالتها و حرکاتی که در تئوری موسیقی مطرح می شود را برای تار هم می توان نوشت و این علایم کاربرد دارند.


آموزش پیانو


آموزش گیتار

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

خشک چوب وخشک سیم وخشک پوست

ازکجامی آیداین آوای دوست     ” مولوی “

موسیقی درایران به دلایل بسیارتاریخی،ازروزگاران پیشین فراترازمرزهای کنونی ایران قدم گذاشته وخواستگاه های بسیارداشته است,نکته ضروری اینکه بدانیم بسیاری ازمرزهایی کهدرروزگاران دورجزء سرزمینهای ایران بوده وازمراکزعلمی فرهنگی درایران به شمارمی رفتند.امروزه سرزمینی مستقل می باشند.

درایران کهن به رشته های مختلف هنری “هنر ” اطلاق نمی شدوهنرمند ” صنعتگر” نامیده می شد,درتفکرایرانی به هرحرفه ای که به حدکمال انجام می گرفت ، ” هنر ” اطلاق می شدو به کسی که مهارت وتخصص خاصی درحرفه ای داشت ” هنرور” به طوری که درفارس ،دری به” موسیقی دان “درمرحلۀ عملی “رامشگر ” ودرمرحلۀ تئوری حکیم اطلاق می شدنه هنرمندرواژۀ” هنر ” ریشۀ اوستایی به معنی” خوب توانایی ” می باشد،دکترهنری جورج نام محقق شرق شناس مشهورانگلیسی گفته است: “بربت که درسازهای ایرانی است درجشن رواج داشته است وکاسۀ آن گلابی شکل بوده ودرنتیجۀ ارتباط های فرهنگی به چین راه یافته ودرآنجا بنام ” پی ئی پا آ ” که لفظ چینی بربت است نامیده شده است,که درایتالیابه ” بادیستوس ” مشهوراست

  موسیقی ایران ازنظرتاریخی به سه گروه تقسیم می شود :

۱)عصرباستان

۲)بعدازاسلام (ازاول تاقرن نهم هجری قمری )

۳)ازدورۀ صفویه تا کنون

موسیقی عصرباستان تاسلسلۀ ساسانیان به نیاکان مامشخص نیست,


آموزش پیانو کودکان

آموزش گیتار

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

کاسه طنینی: تقریبا کروی شکل و تو خالی است و در سطح بالایی آن دهانه‌ای باز وجود داردکه بر آن پوست کشیده می‌شود و خرک روی پوست قرار می‌گیرد. سطح بیرونی کاسه اغلب با قطعاتی از صدف یا استخوان تزیین می شود. در ساخت بعضی کمانچه های محلی پشت کاسه نیز باز است که صدا دهی قوی تری دارد.

پوست: دهانه از قسمت نازک پوست عمل آمده چهارپایان از جمله آهو، بز و بره انتخاب می‌شود.

خرک: معمولا از جنس چوب یا استخوان معمولا به طول ۴ و ارتفاع ۲ سانتی متر است و با پایه کوچک خود روی پوست کاسه قرار می‌گیرد. خرک را کمی کج قرار می‌دهند، به صورتی که طول سیم اول را کمتر و طول سیم چهارم را زیادتر کنند. روی خرک شیارهای کم عمقی وجود دارند که فاصله سیم‌ها را نسبت به هم ثابت نگه می‌دارند.

دسته: دسته کمانچه مانند لوله تو پر از چوب است به طول تقریبی ۲۵ و قطر تقریبی ۳ سانتی متر به حالت مخروط وارونه ساخته می‌شود. دسته که فاقد دستان بندی است از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه ختم می‌شود.

سر پنجه: در ابتدای طول دسته قرار دارد و از جنس چوب است. سطح رویی آن تو خالی است و ۴ گوشی ۲ به ۲ در طرفین آن قرار دارند. در قسمت بالایی سرپنجه، زایده‌ای به نام صراحی، تاج یا تنگ قرار دارد که به طول ساز می‌افزاید.

گوشی‌ها: کمانچه ۴ عدد گوشی به تعداد سیم‌های ساز و به صورت میخ سر پهن از جنس چوب دارد که ۲ به ۲ در طرفین سر پنچه قرار گرفته‌اند.

شیطانک: استخوان یا چوب باریک و کم ارتفاعی است به عرض دسته که بین سر پنجه و دسته قرار دارد و سیم‌ها از روی شیارهای کم عمق آن عبور می‌کنند و به گوشی‌ها می‌روند.

سیم‌گیر: قطعه‌کوچکی از چوب یا فلز است که در انتهای بدنه کاسه نصب و گره یک سر سیم‌ها به آن بسته می‌شود.

تعداد و جنس سیم‌ها: کمانچه دارای ۴ سیم با ضخامت‌های متفاوت است. استفاده آکورد کامل سیم‌های ویلون برای کمانچه معمول است.

وسعت: وسعت معمول صدای کمانچه نزدیک به ۳ اکتاو است و به علت وجود کوک‌های مختلف و عدم وجود دستان بندی، تمامی فواصل موسیقی ملی (پرده، نیم پرده و ربع پرده) در این ساز قابل اجرا هستند.


مراقبت و نگهداری از گیتار

آموزش گیتار

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

نت علامتی است که صداهای موسیقی به‌وسیله آن مشخص و نوشته می‌شوند. نت‌ها با اسامی « دو - ر - می - فا - سُل - لا - سی » نامگذاری می‌شوند. الفبای موسیقی از هفت نت تشکیل می‌شود و برای نگارش آنها از دو سیستم می‌توان استفاده کرد. سیستم اول:

Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Si

و سیستم دوم

C - D - E - F - G - A - B

می‌باشند. در کشور ایران از سیستم اول استفاده می‌شود.

پنج خط حامل: پنج خط افقی با فاصله‌های معین و موازی هستند که نت‌ها در رو و لابه‌لای آنها قرار می‌گیرند. با نام‌های مشخص و شماره‌گذاری خطوط.

همچنین فواصل از پایین به سمت بالا می‌باشند.

در سمت چپ خطوط حامل علامت کلید سُل قرار می‌گیرد که نام و موقعیت صدای نت‌ها را معین می‌کند. در موسیقی کلیدهای مختلفی به‌کار برده می‌شوند اما برای نت‌نویسی سنتور فقط از کلید سُل استفاده می‌شود و بدین ترتیب نتی که روی خط دوم حامل قرار می‌گیرد سُل نامیده می‌شود و بقیه نت‌ها نسبت به نت سُل شناخته می‌شوند.

وسعت صدای سنتور 9 خرک و ترتیب قرارگرفتن نت‌ها در روی خطوط حامل به شرح زیر است.



سیم‌های زرد
(پزیسیون اول)

   فا    می  ر   دو  سی  لا  سُل  فا  می



سیم‌های سفید
(پزیسیون دوم)

   فا    می  ر   دو  سی  لا  سُل  فا  می



سیم‌های پشت خرک
(پزیسیون سوم)

   فا    می  ر   دو  سی  لا  سُل  فا  می

در سنتور نت‌ها در سه قسمت به نام‌های سیم‌های زرد (پزیسیون اول)، سیم‌های سفید (پزیسیون دوم) و سیم‌های پشت خرک (پزیسیون سوم) تقسیم شده‌اند که هر پزیسیون شامل 9 خرک می‌باشد و خرک‌ها را از پایین به بالا می‌شمارند و در هر طرف سنتور سیم‌های زرد و سفید 2 سری 9 تایی خرک وجود دارد که از روی هر خرک 4 سیم (یکصدا) عبور کرده است که نشانگر یک نت می‌باشد. در هر پزیسیون نام نت‌ها به ترتیب زیر می‌باشد (از چپ به راست):

 

فا   می   ر   دو   سی   لا   سُل   فا   می

9    8     7   6     5      4     3      2     1       ®   شماره خرک

 

که نت می و فا در هر پزیسیون دو بار تکرار می‌شود. خرک‌های اول و دوم و خرک‌های هشتم و نهم هر پزیسیون در هر سه پزسیسون به همین ترتیب نامگذاری می‌شوند.

سیم‌هایی که در سنتور استفاده می‌گردد دو نوعند:

1- سیم‌های زرد

2- سیم‌های سفید

قطر سیم‌ها 38 تا 40 میکرون است که برای قسمت راست سنتور سیم‌های فولادی زرد رنگ و برای قسمت چپ از سیم‌های فولادی سفیدرنگ استفاده می‌شود.


آموزش ویولن کلاسیک
نحوه تمیز کردن ویولن

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

در مطلب زیر در مورد تحقیقات دانشمندان بر روی زنانی که موسیقی گوش داده اند بوده است که این اثر موسیقیایی تاثیر بسیار زیادی در کاهش و یا افزایش فشار خون در خانم های باردار بوده است.

تحقیقى که اخیرا در موسسه مکس پلنک آلمان انجام شده است، نشان مى‌دهد که گوش دادن به موسیقى، در دوران باردارى واکنش‌هاى عمیق‌ترى در مادر ایجاد مى‌کند. محققان دریافتند که افزایش یا کاهش فشار خون پس از گوش دادن به موسیقى،

در زنان باردار بیشتر از زنان دیگر بود. آن‌ها کلیپ‌هاى ١٠ تا ٣٠ ثانیه‌اى براى تعدادى از زنان باردار و غیر باردار، پخش کردند. نظر زنان باردار نسبت به خوب یا بد بودن موسیقى‌ها شدیدتر از زنان دیگر بود و افزایش فشار خون در آنها نشان مى‌داد که اثر موسیقى بر زنان باردار زیاد است.

به احتمال زیاد علت این امر سطح بالاى هورمون استروژن در این دوران است. استروژن، بر روى سیستم واکنشى مغز اثر مى‌گذارد و باعث مى‌شود مغز نسبت به خوشایند یا ناخوشایند بودن موسیقى واکنش شدیدترى نشان دهد.

به علاوه باردارى باعث بروز تغییرات بى‌شمارى در بدن مى‌شود که ممکن است در این موضوع دخالت داشته باشند. بر اساس مطالعات انجام شده، گوش دادن به موسیقى ملایم در دوران باردارى، باعث آرامش اعصاب و بهبود گردش خون

در بدن مادر مى‌شود. خیلى از متخصصان به زنانى که قصد دارند به روش طبیعى زایمان کنند، توصیه مى‌کنند که به هنگام زایمان، به همان موسیقى که در دوران باردارى با آن آرامش مى‌گرفتند، گوش دهند تا درد کمترى احساس کنند.


راهنمای خرید گیتار

آموزش دکلره کردن ریشه مو

نگهداری ویولن

  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

مکان نگهداری

با چنگ خود رفتاری همچون دوست صمیمی خود داشته باشید. بدنه این دوست ارزشمند و حساس تماما از چوب ساخته شده که ساختاری بسیار شبیه به پوست شما دارد. هرگونه تغییرات دمایی و آب و هوایی محیط به سادگی بر شرایط انقباض و انبساط این ساز تاثیر می‌گذارند. نگهداری از چنگ یکی از اصولی است که باید در کنار نوازندگی بیاموزید.

دور نگه داشتن چنگ از خشکی و رطوبت زیاد

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و مستمر و یا شرایط آب و هوای خشک به سادگی صدمات جبران‌ناپذیری را به این ساز قیمتی وارد می‌آورند. خشک شدن و به وجود آمدن شکاف و ترک در سطح پوسته و چوب بدنه و همچنین واکنش لاک الکل و چسب به‌کار رفته در این ساز از پیش پا افتاده‌ترین مشکلات شرایط جوی نامطلوب می‌باشند. مشکلاتی که در صورت بروز در سیستم چنگ به سادگی مرطوب کردن دست‌های خشک با استفاده از کرم مرطوب کننده برطرف نخواهند شد. بنابراین در نظر داشته باشید شرایط جوی خشک و سرد به همان میزان برای چنگ شما مضر خواهد بود که آب و هوای گرم و مرطوب. در نهایت برای گرفتن بهترین نتیجه در تامین شرایط استاندارد برای ساز خود تلاش کنید ساز را در محیطی نگه دارید که خود شما بهترین حس را از نظر دمایی و عوامل آب و هوایی خواهید داشت.

دور نگه داشتن چنگ از گرما و سرمای زیاد

به‌‌عنوان یک قانون کلی می‌توان در یک جمله گفت که پیانو باید از منابع تولید گرما، سرما، نور آفتاب، گرد و غبار و رطوبت تا حد امکان دور نگه داشته شود. پس سعی کنید چنگ را از منابع حرارتی مانند بخاری، رادیاتور، شوفاژ و شومینه دور نگه دارید. در مجاورت کولرهای گازی، خنک کننده‌ها و سیستم‌های سرمایشی نیز نمی‌تواند مکانی ایده‌ال برای این ساز حساس و ظریف در نظر گرفته شود. برای پیدا کردن یک جای مناسب برای چنگ لازم است که در مورد دمای هوا و محیطی که می‌خواهید ساز را در آن نگه دارید کاملا دقت کنید. نکته حائز اهمیت در مکان قرار دادن چنگ بهره بردن از دمای ثابت و غیرمتغیر است. چنگ نباید جایی باشد که دمای شب و روز آن با هم تفاوت بسیاری داشته باشد. برای نگهداری اصولی و افزایش طول عمر چنگ خود عزم خود را جزم کنید تا اتاقی را انتخاب نمایید که دمای سیستم گرمایی آن در زمستان پایین و در تابستان خیلی گرم نباشد. دمای ثابتی حدود ۲۰ درجه سانتیگراد و درصد رطوبت بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مناسبت‌ترین دما برای نگهداری این ساز محسوب می‌شود. می‌توانید برای اطمینان خاطر یک رطوبت‌سنج خریداری کرده و به دیوار بچسبانید تا از میزان رطوبت و دمای روزانه اطلاع داشته باشید.

دور نگه داشتن چنگ از پنجره

نور آفتاب لذت بخش است، اما چنگ هیچ علاقه‌ای به آفتاب گرفتن ندارد. سازی بسیار زیبا و گران قیمت تهیه کرده و می‌خواهید از نواختن آن در کنار پنجره و رو به طبیعت زیبا بهره ببرید. تصوری خیال انگیز اما ممنوع!! تابش مستقیم نور خورشید و گرمای حاصل از این تابش حتی برای چند روز می‌تواند مضرترین عامل در فرسایش ساز شما باشد. خشک شدن چوب بدنه و پریدگی رنگ پولیش سطح ساز از نتایج قرار دادن چنگ کنار پنجره و رو به آفتاب می‌باشد. اگر به‌هر دلیل مجبور به این کار بودید سعی کنید با استفاده از پرده‌های ضخیم اثر فرسایشی محیط را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید از باز نمودن این پنجره در فصل تابستان و زمستان به دلیل تغییرات ناگهانی هوا خودداری نمایید.

تمیز نگه داشتن چنگ

هرچند ممکن است مسئله بسیار پیش‌پا افتاده‌ای به‌نظر برسد اما در نظر داشته باشید قبل از استفاده از این ساز بسیار زیبا و قیمتی حتما دست‌های خود را تمیز کنید. چربی و ناپاکی‌های موجود در سطح دست‌ها به‌سادگی اثرات مخربی را بر سطح پولیش و سیم‌های چنگ شما خواهند گذاشت. سعی کنید تا حد ممکن چنگ خود را از وجود هرگونه گرد و غبار پاک کنید. هر روز ویا حداکثر یک روز در میان زمان مشخصی را به تمیز کردن چنگ با پارچه ای نرم و خشک اختصاص دهید.

نحوه تمیز کردن چنگ

دستمال‌های مخصوص برند Swiffer انتخاب مناسبی برای این کار می‌باشند. شما باید همه‌ی شیارهای موجود روی بدنه چنگ را از گرد و غبار پاک کنید و کیفیت این امر بستگی کاملی به چگونگی سطح پولیش ساز شما خواهد داشت. برای هر کدام از پولیش‌های روکش طلا یا برنز دستورالعمل‌های ویژه‌ای را باید مد نظر داشته باشید.

مراحل غبارزدایی ساز خود را با استفاده از یک قلم‌موی نرم همچون یک مسواک یا قلم‌موی رنگ شروع کرده و در صورت نداشتن این وسیله می‌توانید مدادهایی را که در انتهای خود دارای پاک‌کن میباشند جایگزین کنید. تکه پارچه تمیز و نرمی را دور پاک‌کن ته مداد پیچیده و به آرامی و ظرافت در گودی‌های داخل شیارها حرکت دهید. اگر در رستوران به کار نوازندگی مشغول هستید، برای پاک کردن چربی حاصل از محیط اطراف می‌توانید از مقدار بسیار کمی محلول صابون کتان و آب استفاده نمایید. مراقب باشید رطوبت پارچه شما فقط در حدی باشد که پارچه را نمناک کرده باشد و نه خیس! پارچه نمناک خود را فقط بر سطح چوب ساز خود بکشید. ساز شما نباید خیس شده و یا پس از تمیز کردن لکه‌های رطوبت روی آن قابل مشاهده باشد. بلافاصله پس از استفاده از پارچه نمناک، یک تکه پارچه نرم و خشک را روی تمام سطح ساز خود کشیده و بدنه ساز را به این وسیله جلا دهید. یک کهنه ویا تی‌شرت پنبه‌ای یا نخی مناسب‌ترین گزینه می‌باشد.

در نهایت شدیدا توصیه می‌شود در مواقعی که از ساز خود استفاده نمی‌کنید کاور محافظ را همواره بر روی آن قرار داده و تا حد امکان از نشست گرد و غبار بر سطح ساز جلوگیری نمایید.

کوک مداوم و منظم

به منظور تجربه صدایی خوب و ایده‌آل و همچنین افزایش طول عمر ساز خود باید تنظیم کوک چنگ خود را طی زمان‌بندی منظم و دقیق مدنظر داشته باشید و برای این کار باید حتما از مهارت و تجربه تکنسین متخصص این کار بهره ببرید.

دوره زمانی کوک ساز شما بسته به چگونگی نگهداری و رعایت شرایط استاندارد ساز و نحوه استفاده شما از چنگ، متغیر است. اما به طور کلی:

چنگ‌نوازان حرفه‌ای و دانشجویان رشته چنگ‌نوازی: سالی یک بار به‌طور منظم
چنگ‌نوازان معمولی: هر دو سال یک بار
چنگ‌نوازان مبتدی و غیرحرفه‌ای: هر سه سال یک بار


کوک کردن ویولن


  • hamnava academy
  • ۰
  • ۰

1 ـ تم های شیدایی : 
واژه شیدا در روانشناسی معرف سرخوشی و شور و نشاط بیش از حد است . سر خوشی ، هیجان بخشی احساس مدهوشی از خصوصیات تم ها شیدایی است. جنبه مدهوشی و جذبه آن آرام بخش افراد بی قرار و شیداست . از تم های شیدایی می توان برای تحریک خلق های خموده استفاده کرد .
2 ـ تم های حزین : 
لحن تم های حزین غم انگیز است و شکوه و شکایت دارد و در شنونده احساس ناکامی را تداعی می کند . این تم ها بر انتقال دهنده های عصبی افراد مستعد تاثیر می کند و باعث کاهش ترشح واسطه های شیمیایی در مغز شده که در نتیجه انباشته شدن این عناصر حیاتی ، حزن و اندوه احساس می گردد.
3 ـ تم های هیجانی : 
هیجان ، واکنش انفعالی ، شدید و فوری است که غالبا با تظاهرات بارز اعصاب خودکار و واکنشهای فیزیولوژیک توام است و میل به جنبش و حرکت را به وجود می آورد . از تم های هیجانی می توان با ایجاد انرژی روانی ، رغبت و انگیزه در کاهش حالات افسردگی و غمگینی بهره جست .
4 ـ تم های شاد و فرحبخش :
تم هایی هستند که شادمانی و نشاط را توام با آرامش و متانت منتقل می سازند . این تم ها باعث انبساط خاطر و سرزندگی می شوند . تم های فرحبخش احساس سرزندگی و شادمانی را برای کار و فعالیت افزایش می دهند . برای تقویت روحیه افراد یک اجتماع و سرزندگی و نشاط آنها مخصوصا کودکان و نوجوانان تم های شاد و فرحبخش بسیار مفید و سازنده هستند .
5 ـ تم های آرامبخش : 
تم های مطبوعی هستند که نه تحریک کننده ، نه غم انگیز ، نه هیجانی و نه وجد آورند . متن ملایم و یکنواخت ارتعاشات آنها احساس آرامش را منتقل می کند . تم های آرامبخش به خاطر ریتم ملایم در فواصل وسیع و ارتعاشات موافق آن با استعداد مغز باعث احساس ملایمت و آرامش می شود .



  • hamnava academy